Ik "had" het niet "nodig", maar we weten hoe dat gaat... voor ongeveer $350 OTD kon ik een andere 9mm revolver niet weerstaan.
Ik weet dat er veel haat is voor Taurus, ik heb er in de loop der jaren veel gehad. Ik heb er een paar gehouden, ze zijn wisselvallig geweest. Ik heb er een paar die vermomd zijn als S&W's, ik heb er een paar gehad die pure rommel waren.
Taurus heeft blijkbaar zijn gedrag verbeterd, dus dit is mijn eerste nieuwe in een paar jaar.
Ik heb altijd wel van de eenvoudige, functionele uitstraling van de Taurus revolvers met vaste vizieren gehouden. Dit is in feite de Taurus 85 in 9mm, en hij is zo simpel en no-nonsense als maar kan. Geen franje, geen bling, geen taps toelopende cilinder of afgeronde randen. Het is alsof deze wapens nooit verder zijn geëvolueerd dan 1990 en ik vind het prima.
Je krijgt mat roestvrij staal, een keepvizier en een geïntegreerde voorste ramp. Een zeer zware maar bruikbare DA-trekker en een hamer met een spoor. Ik heb Pachmayrs die ik uit mijn bodemloze gripbox met losse grepen heb gehaald, geprobeerd op eerdere wapens, om de fabrieksgrepen te vervangen. De fabrieksgrepen waren oké, maar de Pachmayrs zijn veel beter.
Ik heb een veerset en een verlengde slagpin van TK Customs hiervoor gekocht, maar ik ga het niet gebruiken. Ik repareer niet wat niet kapot is.
Ik begon met een testvuur van 7 meter in DA, en ging terug naar 10, en toen naar 15. De DA-trekker is typisch Taurus, maar ik heb veel erger meegemaakt. Probeer niet te "stagen", of te "rollen", of te "finessen". Pak gewoon die trekker vast en trek hem met kracht recht naar achteren en hij zal schieten waar de vizieren kijken, binnen de grenzen van wat het pistool je geeft om mee te werken. Dit is niet de Colt Detective Special van opa, het is in feite een 10 meter buikschietpistool, maar het heeft potentie.
Op 25 meter in DA vielen de wielen er een beetje af. Ik wijkt meestal naar links af, maar ik trok naar rechts af. Staand en knielend, allemaal in DA. De zon waste de roestvrijstalen vizieren een beetje uit, maar het is wat het is, niet anders dan een S&W 60, of 64, SP101 etc. Je moet het laten werken. Als je op iets verder dan 15 schiet, raad ik aan om de hamer te gebruiken om de hamer te spannen, maar de meesten van ons hebben al snubbies afgevuurd en we weten dat ze op langere afstanden in DA veel minder vergevingsgezind zijn. Ik had eerlijk gezegd veel erger verwacht.
Terug naar de 10, probeerde ik wat snelvuur in DA op het torso-gebied. Ik trok er een paar uit, maar, om geen excuses te zoeken, ik had op dit punt al 200 patronen door een S&W 986 en 100 door deze heen gejaagd, dus de vermoeidheid van de trekker vinger begon in te zetten.
Een paar cilinders naar het hoofd in Single Action op 10 om te bevestigen dat hij op de vizieren schoot en het trekken allemaal aan mij lag.
Sommige van de meegeleverde moonclips kunnen licht gebogen zijn geweest, of ik heb ze gebogen tijdens het laden en lossen, want er was, inmiddels, een af en toe "hapering" in de DA-trekker op sommige kamers. Ik stopte met het gebruik van de clips en schoot er 100 patronen Herters doorheen, gewoon losse patronen erin laten vallen en het werkte 100% perfect. Ik zal er een paar TK-clips voor halen.
Hij presteerde goed in vergelijking met mijn 9mm SP101, beide hebben stevige trekkers en schieten met een vergelijkbare nauwkeurigheid.
Ik zou geen problemen hebben om deze Taurus te dragen, maar ik zal het hoogstwaarschijnlijk zelden doen. Als ik een snub draag, ga ik met een van mijn SP's of mijn S&W 60 uit de jaren 80. Ik heb dit gekocht als een range banger om te gebruiken met Freedom Munitions 11 dollar per doos reman 9mm, in feite een impulsaankoop waar ik blij mee ben als iets om mee te nemen naar de range om papier te ventileren.
Ik heb mijn uitrusting voor de 9mm SP101 geüpgraded en de Taurus past in deze Blackhawk duimbreukholster. Een Blackhawk speedloader-tasje bevat 6 geladen moonclips, het maakt een leuke range rig.
Over het algemeen is het pistool mechanisch strak, de timing en carryup zijn perfect, het heeft 200 patronen van vrijwel continu schieten doorstaan zonder te kokhalzen of plakkerig te worden. Dit zou een solide keuze zijn voor iedereen die op zoek is naar een goedkopere snubby die 9mm gebruikt of een "trainer" voor een .38 om voor de helft van de prijs te schieten.